ماهي دانلود

فروشگاه فايل، محصولات دانلودي، آموزش ...

محل لوگو

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 38
  • بازدید دیروز : 99
  • بازدید کل : 1251943

خصوصیات کامل شهرستان اندیمشک


خصوصیات کامل شهرستان اندیمشک

50 صفحه

قابل ويرايش...word

-------------------------------------------

خوزستان در طول تاريخ به نامهاي گوناگون ناميده شده است. « حالتامتي ، انشان سوسنكا ، اوز ، سوزيانا و ..... » از اين قرارند.

خوزستان به معني سرزمين « خوز» مي‌باشد كه ظاهراً نام طايفه يا اسم محلي بوده است. در دوره هاي پس از اسلام اين سرزمين را به لحاظ اراضي وسيع نيشكر در آن « شكرستان » خوانده‌اند.

حكومتهاي پرقدرت جهان از جمله عيلاميان ، هخامنشيان و ساسانيان اساس حكومت خود را در اين سرزمين بنا نهاده‌اند. و در آباداني آن تلاش بسيار نمودند. خوزستان كه با مساحتي حدود 63634 كيلومتر مربع در جنوب غربي ايران واقع است. سرزميني هموار است كه عرض آن از 110 كيلومتر در شمال تا 200 كيلومتر در جنوب تفاوت دارد.

از مهمترين رودخانه‌هايي كه در اين استان جريان دارد مي‌توان از رودخانه كارون ، كرخه و دز نام برد. رودخانه كارون كه دشت خوزستان از رسوبهاي آن به وجود آمده است ، با طول 890 كيلومتر بزرگترين رود ايران محسوب مي‌شود. سرچشمه اين رود از ارتفاعات زاگرس در شمال خوزستان است . خوزستان و سواحل مجاور آن از مناطق بسيار گرم جهان محسوب مي شود. گرماي تابستان در مركز اين استان گاهي از 50 درجه سانتيگراد نيز تجاوز مي‌كند.

استان خوزستان به لحاظ دارا بودن حدود 420 كيلومتر مرز خشكي و 157 كيلومتر مرز آبي با كشور عراق ، يكي از استانهاي مرزي كشور محسوب مي‌شود . در محدوده‌ي مرزهاي ايالتي كه امروز خوزستان ناميده مي‌شود . و در نواحي اطراف شوش مداركي دال بر وجود تمدني شكوفا حتي در هزاره چهارم پيش از ميلاد وجود دارد . تمدني كه اگر نگوييم تأثير تعيين كننده ، اما تأثيري مهم بر اختراع خط داشته است.

علاوه بر شوش وشهرهاي واقع در زمينهاي پست اطراف رودخانه‌ها در غرب ايران ، مكانهاي بي شماري در نواحي مرتفع وجود دارند. كه به همان اندازه آثار تمدني پيشرفته در آنها مشهود است. در هزاره چهارم و سوم پيش از ميلاد تعداد قابل توجهي دولت – شهر يافت مي شد. كه قبايل صحراگرد و كوچ رو را با هم متحد مي‌كردند. در هزاره دوم پيش از ميلاد ، دولت شهرهاي پر شمار با هم متحد مي‌شدند و پادشاهي عيلام را تشكيل دادند و امپراتوران خود را پادشاه انشان و شوش نام نهادند.

اوج شكوفايي آنان زماني بود كه شهريار اونتاش ناپيريشا ( اونتاش گال) در سده سيزدهم پيش از ميلاد شهري كاملاً تازه با زيگوراتي براي اينشوشيناك خداي شوش بنا نهاد كه آكادها همسايگان غربي آنها ، اين سرزمين را عيلام ناميدند . كه به زبان آنها به معني سرزمين مرتفع است و از ديد بين النهريني ها ناحيه‌اي كه ميان دو رود دجله و فرات واقع شده بود . عيلاميان كشور خود را هلتامي سرزمين خداوندگار نا نهادند . در دوران نا آرام و پر مخاطره‌اي كه آشوريها ، بابليان و عيلاميها با يكديگر در جنگ و جدال بودند ، استقرار يابند و در آنجا امپراتوري بزرگ پارسي را بنيان نهند. نخستين پايتخت آنان شهر سلطنتي انشان بود .

 

شهرستان انديمشك

انديمشك امروزي اگر چه شهري است نوظهور و پيشينه آن از يك قرن كمتر است اما نام آن با پيشينه‌اي دراز ريشه در روزگار ساسانيان دارد . قديم ترين سندي كه نام انديمشك در آن ذكر شده « نزهه القلوب » حمدالله مستوفي مربوط به قرن هشتم است . « دزفول آن را انديمشك گفته‌اند از اقليم سيم است ... » .

شهرستان انديمشك « اندامش قديم » يكي از بيشمار مناطق جالب باستاني در كشور عزيزمان ايران مي باشد. در دوران ايلام ميانه و جديد ( 3200 سال پيش ) منطقه انديمشك كه در آن زمان در منطقه حساس آنزان ( انشان Anzan ) و كوههاي شمال سوزيانا ( شوش susa ) و از مراكز مهم ارتباطي تمدنهاي بومي محدود ( اورارتو ، الي‌پي ،‌ كاسي ، گوتي ) با تمدن جهاني ايلام محسوب مي‌شده است .

تحقيقات نشان داده است كه انديمشك همان ...

................

جهت دريافت متن كامل،لطفا آن را خريداري نماييد.


مبلغ قابل پرداخت 5,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۶               تعداد بازدید : 1539

برچسب های مهم

دیدگاه های کاربران (0)

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "ماهي دانلود" می باشد.2021-2017 ©

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما