ماهي دانلود

فروشگاه فايل، محصولات دانلودي، آموزش ...

محل لوگو

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 33
  • بازدید دیروز : 29
  • بازدید کل : 1252074

بناهای تاریخی خوزستان


بناهای تاریخی خوزستان

18 صفحه

قابل ويرايش...word

----------------------------------------------------

بند ميزان يا بند شاپور

در ضلع شمال شرقي شهر و در جنوب بفعه سيد محمد گياهخور بند ميزان واقع است. اين بند كه از دو ضلع مورب كه به منزله دوبازوي يك نيم دائر است تشكيل شده، از ست ضلع شرقي ابتدا از دو ديوار به عرض 80/1 متر كه بر هم عمودند شروع مي شود و نوزده دهانه آبرو كه آب را از شمال به جنوب هدايت مي كند هر كدام به عرض حدود 5/2 متر. عرض دهانه ها متفاوت ولي عرض پي ها دهانه ها يكسان است. پل از آن يك ديوار در قوسي دائره مانند با انحناء 240 درجه از 360 درجه به طرف غرب كشيده شده و بر سطحه ي آن سطحي به حدود سه ربع دائره ي وسيع چرخيده است و پس از يك ديوار سنگي و گچي كه با همان جنس و ابعاد كه در ديواره ي شرقي است، يك دهانه ي آبرو به عرض 4 متر قسمتي از آب رودخانه را بسوي جنوب هدايت مي كند و ديواره ي سد پس از چند انحناء متقاطع ودر خط كثير الاضلاعي به زير پايه ي كلاه فرنگي مي رسد. بند ميزان آب رود كارون را به دو قسمت تقسيم مي كند: قسمتي را به آبراهه گرگر در شرق شهر و قسمتي را به رودخانه ي شطيط در شمال غرب و غرب شهر روانه مي سازد. آب شطيط همواره از آب گرگر فزونتر بوده و اين دو از قديم الايام به نام هاي دو دانگه براي شاخه ي گرگر و چقدر دانگه براي شاخه ي شطيط ناميده شده اند.

تفاوت آشكار ديگري كه بين آسياب هاي سيكا در شوشتر و اسيوآي رعنا در دزفول وجود دارد آنست كه اسيوآي رعنا در بستر رودخانه ي دز قرار دارند در حاليكه سيكاي شوشتر در كنار رود گرگر واقعند و پيدا است كه به روزگار آباداني اين تأسيسات و تا ساليان دراز آب رودخانه حتي به پي و حريم سيكا را به آنها مي رساند و تأسيسات به هيچ وجه در بستر رودخانه نيست ودر ارتفاعي مشرف به آن است.

پل شادروان

پل شادروان يا پل شاپوري در چشم انداز بند ميزان و به حدود سيصد متري آن در غرب بند ميزان واقع است. به موازات پل سيماني جديدي كه در اول جاده ي دزفول در غرب شهر شوشتر واقع استف آثار شانزده دهانه ي آبرو پل باطاق باقي مانده و هشت دهانه بدون طاق و چندين طاق كوچك كه در ضلع شمالي...

........................

جهت دريافت متن كامل،لطفا آن را خريداري نماييد.

 


مبلغ قابل پرداخت 5,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۶               تعداد بازدید : 1536

برچسب های مهم

دیدگاه های کاربران (0)

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "ماهي دانلود" می باشد.2021-2017 ©

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما