ماهي دانلود

فروشگاه فايل، محصولات دانلودي، آموزش ...

محل لوگو

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 68
  • بازدید دیروز : 81
  • بازدید کل : 1252225

معماري اسلامي


معماري اسلامي

92 صفحه

قابل ويرايش...word

--------------------------------------------------------------

مقدمه
تركان سلجوقي كه قومي بيابانگرد بودند و به سال 1055 سلطه خود را بر همه ايران مستقر ساختند ، خود ميراث فرهنگي نا چيزي داشتند اما زماني كه در ايران جايگزين شدند سر كرده هاي سر سخت و خشن آن قوم به حمايت از ادب و هنر ايران بر خاستند . آنان در رشته معماري از ايجاد سبك ها و بناهاي مؤثري حمايت كردند كه به فورم هاي پيشين معماري اسلامي در ايران خاصيت و كيفيت دقيقي بخشيد . بدين گونه حمايت اين پادشاهان موجب شد كه اشكال معماري قديم به صورتي معين متبلور شود . اگر اين پشتيباني
در كار نبود امكان داشت كه معماري ايراني مدتي دراز همچنان به صورتي كم ارزش و بي اهميت باقي بماند . شماره نمونه هاياصيل زمان سلجوقي كم است : كمتر از بيست بناي مهم كه در فاصله هجوم اعراب در قرن هفتم و سال 1055 ساخته شد ، هنوز به جاي خود باقي هستند . اين بناهاي اوليه از نظر نقشه چندان جالب نيستند و معماران زمان نتوانسته اند واحد هاي جداگانه آنها را به صورت تركيبي متعادل در آورند . از حيث روشهاي ساختماني ديده مي شود كه سازندگان اين بناها هنوز به مدلهاي زمان ساساني و ديوار هاي عظيم و پر توان واستفاده از ستون هاي بلند و آزاد تكيه دارند ؛ از جهت مواد ساختماني مي توان ديد كه معماران به جاي استفاده از سنگ يا سنگ و آجر به استفاده از آجر راغب بوده اند ؛ از حيث زينتگري ، هنرمندان زمان به گچبري و الگوها و طرحهاي آجري رغبت بيشتر ابراز داشته اند .
بناهاي تاريخي زمان سلجوقي كه تاكنون به جاي مانده اند ، غالباً داراي خصوصيات مذهبي هستند . در اين بناهاي آجري فورم هاي معماري كه از روزگار ساسانيان به ارث مانده ، باكمال استادي بكار رفته اند و خصوصيات اساسي ساختن گنبد و ايوان – محوطه به شكل مستطيل و به اطاق هلالي كه از يك طرف كاملاً گشوده است – براي همه دوره هاي بعد تثبيت شده است . با همه اينها ديده مي شود كه هنوز معماران زمان براي تحقيق بخشيدن به نقشه متحدالشكلي جهت بناي مسجد در كار آزمايش و تجربه بوده اند : تمايل آنان اين بود كه گنبد ايوان و اضلاع جانبي مسجد را گرداگرد حياطي گشوده بسازند . راه حلي كه در زمان تيموريان و صفويه براي اين مشكل يافته شد و طرح مسجد شكلي معين يافت . احتمالاً زاييده معماري باستاني سراسسر خاك ايران و مناطق مجاور بود . با آنكه در ادوار بعد ساخت بناها ساده تر و سبكتر و استادانه تر شد و با آنكه زينتگري نماي بيروني بناها به غايت پيشرفت كرد خصوصيات معماري زمان سلجوقيان همچنان به جاي ماند و اين سبك ترقي و انحطاط سازندگان خود و خرابيهاي هراس انگيز سپاهيان سيلاساي مغول را پشت سر گذاشت .
پس از آنكه مغولان به سرداري چنگيز خان وي پهنه آسيا را در نورديدند ‍ ، سپاهيان وقبايل و دودمانهاي مغول در مناطقي بسيار دور از درياچه بايكال زاد بوم اصلي خود ماندگار شدند . جنگجويان مغول يا يورت هاي خود ، يعني چادرهاي گنبدي شكل ي از نمد يا پوست جانوران با چهارچوبي خميده و قابل حمل ونقل سفر مي كردند ، در هر جا كه چراگاهي مناسب براي اسبانشان وجود داشت ماندگار ميشدند . اينان مدت هاي دراز پس از اقامت در ايران به زندگي بيابانگردي خود ادامه دادند . مغولان نيز مانند سلجويقاين متاع فرهنگي وفكري ناچيز با خود به ايران آوردند و در برابر ثروت عظيم ودرخشان هنري ‍ ، هنر معماري وادبيات ايران كه در زمان...

.......................

جهت دريافت متن كامل،لطفا آن را خريداري نماييد.


مبلغ قابل پرداخت 5,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۲۲ بهمن ۱۳۹۶               تعداد بازدید : 1526

برچسب های مهم

دیدگاه های کاربران (0)

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "ماهي دانلود" می باشد.2021-2017 ©

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما